Warning: Call-time pass-by-reference has been deprecated in /home/atom3/domains/alter-ego.net.pl/public_html/includes/functions.php on line 332

Warning: Call-time pass-by-reference has been deprecated in /home/atom3/domains/alter-ego.net.pl/public_html/includes/functions.php on line 332

Warning: Call-time pass-by-reference has been deprecated in /home/atom3/domains/alter-ego.net.pl/public_html/includes/functions.php on line 587
Co warto wiedzieć o witaminie D ?
Proszę czekać...
zamknij

Firmy w kategoriach

Co warto wiedzieć o witaminie D?

Odpowiednie funkcjonowanie organizmu ludzkiego jest uzależnione od przyjmowania właściwej dawki witamin. Jeśli dostarczy mu się niezbędne ilości poszczególnych składników odżywczych i minerałów, z pewnością uchroni się go od wielu chorób. Jednym z podstawowych elementów, potrzebnych do zachowania zdrowia, jest witamina D, zwana także słoneczną. 

Rola witaminy D w organiźmie

Na samym początku warto zaznaczyć, że to także hormon, wytwarzany przez nasz organizm za sprawą słońca. Dzieje się tak, gdy promienie UV przenikają skórę i następnie przekształcają w ten ważny składnik część cholesterolu oraz steroli roślinnego pochodzenia. 

Witamina zapewnia prawidłowy rozwój kości i zębów, a jej niedobór może powodować widoczne zaburzenia, gdyż wapń, zawarty w pożywieniu, nie jest wówczas wchłaniany w wystarczającej dawce. To z kolei prowadzi do poważnych schorzeń, takich jak krzywica, rozmiękczenie kości czy osteoporoza (w przypadku osób dorosłych). Witamina D wspomaga także pracę naszego serca oraz zapobiega stanom zapalnym. Wzmacnia również mięśnie, by człowiek dysponował siłą, chroniącą go przed zbyt częstymi upadkami, prowadzącymi do zwichnięć lub złamań.

Nadmiar witaminy D w organiźmie

Oczywiście, jej nadmiar także nie służy zdrowiu. Gdybyś przyswajał jej za dużo, wystąpią u Ciebie bez wątpienia nudności oraz utrata apetytu, która doprowadzi do znacznego osłabienia. Możesz również cierpieć na silne bóle głowy i oczu, a ponadto zaobserwujesz nadmierną potliwość.

W naturalnej postaci witamina D występuje przede wszystkim w mięsie ryb (na przykład węgorz, śledź, łosoś) oraz w jajkach, żółtym serze i mleku. Warto pomyśleć o częstszym spożywaniu tych produktów, ponieważ gdy przyswajasz jej za mało, narażasz się na wiele chorób, takich jak chociażby cukrzyca - więcej informacji na stronie "Słońce w pigułce".

Co więcej, spada też Twoja odporność na infekcje, a zagrożenie nowotworem staje się coraz bardziej realne. By dostarczyć organizmowi dzienną porcję tego składnika, wystarczy zjeść 100g kurzego żółtka lub wystawić twarz na kwadrans na słońce.

Obecnie obserwuje się deficyt witaminy D na skalę światową, dlatego tak ważna jest jej suplementacja.